Week 2 en dag 1 van week 3

17 februari 2020 - Paramaribo, Suriname

Hoi allemaal,

Week 2 is weer voorbij en we zijn al weer begonnen aan week 3.

Vorige week heb ik 3 bevallingen gezien. Ik hoef voorlopig nog geen kinderen. Toch was het erg interessant om te zien hoe het allemaal werkt en hoe dat een bevalling gaat. Het was wel allemaal schrikken hoe snel dat het ging. Ik heb het ook met de Belgische student verloskunde veel over gehad. Wat het verschil is, of ze hier met andere spullen werken enzo. Ze vertelde dat ze hier sneller de vrouw laten persen waardoor het allemaal niet goed kan rekken en het sneller scheurt. Bij 2 van de 3 bevallingen was er een ruptuur een naar boven tot aan de clitoris en de andere naar onder bijna een total ruptuur. Ze hebben beide vrouwen ook gehecht. Dit doen ze gelijk na de bevalling zonder verdoving. Ik heb het hier met de student over gehad omdat de mensen die op de afdeling werken niet veel dingen uitleggen of vertellen.

De 3 vrouwen die bevallen zijn waren na de bevalling zo blij met je en ze bedankte je zo erg om hoe ze je hebt geholpen.

Voor de rest heb ik vorige week niet veel speciaals meegemaakt op stage.

Vrijdag 14-02 (valentijnsdag)

Luuk en ik zijn met zijn 2 door de Wanica kreek gaan kanoën. Dit is een kreek die door een deel van de jungle loopt. We hebben 7 uur lang gekanood. Veel vogels gezien, een kaaiman gezien en doodskop aapjes. De aapjes waren het leukst van allemaal, ze sprongen van boom naar boom. Het was echt een super leuke dag!

Nu week 3

De eerste stage dag van de week en ik sta ingedeeld op de poli gynaecologie. Hier komen vrouwen voor pre natale controle en post natale controle. In de ochtend waren er alleen maar pre natale controles. Ik heb heel de tijd op de gang gezeten met een schrift, tensie meter (bloeddrukmeter) en een weegschaal. Alle vrouwen die voor de controle kwamen moest ik wegen en de bloeddruk meten voor ze naar binnen mochten voor de controle. De waardes moest ik dan in het schrift opschrijven.

Deze dag was erg rustig aangezien ze op straat aan het staken zijn tegen Bouterse de president van Suriname. Nu denken ze dat de zwangere vrouwen daarom niet op straat durven te komen. Doordat het zo rustig is had ik vanaf 10 uur al niks meer te doen tot aan 3 uur in de middag.

1. Karin kouters:
    17 februari 2020
    Leuk verhaal weer Willemijn! En toch ook weer anders op de poli. En dan nog wat politieke ontwikkelingen, ook leerzaam. Je 4e zin van je verhaal snap ik overigens wel hoor😂
    Heel veel succes deze week weer en geniet van alles! 😘
  2. Nina:
    17 februari 2020
    Hahahahaha moest stiekem best lachen om de eerste zinnen: "Ik heb 3 bevallingen gezien. Ik hoef voorlopig geen kinderen." Wat een indrukwekkende verhalen hebben jullie zeg... Respect ❤️ En hòè cute was jullie date op Valentijnsdag!?!?? Ik denk dat jullie alle dates hebben overtroffen dit jaar 🤪
    Succes deze week weer liefjes!!
  3. Adri Bogaards:
    18 februari 2020
    Indrukwekkende verhalen Willemijn. Mooie plaatjes.
  4. Hanke Martin:
    18 februari 2020
    Hoi lieverdjes. Wat schrijven jullie leuk en goed. Alsof we alles meemaken. En gelukkig met veel foto's erbij. Je hebt elkaar ook heel wat te vertellen want jullie werkdagen verschillen nogal. En die bevallingen Willemijn, tja..... iedereen die je rond ziet lopen is toch min of meer op dezelfde manier op deze aardkloot gezet. Maar dat vele inscheuren... nergens voor nodig. Wél heftig hoor om dat allemaal te zien en wel weer fijn dat ze je naderhand zo dankbaar zijn. Díe tocht door de kreek is in het weekend dan weer super ontspannend.
    Wat doen jullie trouwens over het algemeen met eten. Zelf wat brouwen of zijn er tentjes waar je goedkoop een Surinaamse maaltijd kunt scoren?
    Ik lees het wel weer.
    Dikke knuffel van ons.